Het verhaal van Roularta Printing start al in 1954 met de overname van de slabakkende drukkerij en uitgeverij van de “De Roeselaarse Weekbode” en “Advertentie Roeselare” door Willy De Nolf en echtgenote Marie-Thérèse De Clerck. Vrijwel meteen investeerde het ondernemers duo in bijkomende productiecapaciteit en werd de drukkerij uitgebouwd tot een volwaardige handelsdrukkerij. De advertentiebladen kenden een stevige expansie en om aan de groeiende vraag te voldoen verhuisde de drukkerij in 1964 van de oorspronkelijke locatie in de Mariastraat naar de Meiboomlaan waar in 1970 de eerste Plamag-rotatiepers werd geïnstalleerd.
De start van Knack
1971 was een uitermate belangrijk jaar. Dat jaar startte Rik De Nolf met de uitgave van Knack, het eerste authentieke nieuwsmagazine van België. Voor de druk van het nieuwsmagazine werd geïnvesteerd in een tweedehands Newsmaster en in nieuwe vellenpersen (2 Nebiolo-persen en 2 Planeta-persen). De redactionele pagina’s werden in zwartwit gedrukt en de cover en de publiciteits-pagina’s in vierkleuren.
A marriage made in heaven
In 1972 trad Rik De Nolf in het huwelijk met Lieve Claeys. Zijn zus, Caroline De Nolf, huwde datzelfde jaar met Leo Claeys, de broer van Lieve Claeys. Dit ‘kruishuwelijk’ bracht heel wat synergiën met zich mee. Rik De Nolf was een geboren uitgever, stuurde de nationale publiciteitsverkoop en volgde de redacties op. Leo Claeys was dan weer een geboren organisator met een stevige technische bagage. Leo Claeys hield er een strak investeringsritme op na en was een fervente voorstander van productie-opvolgingssystemen om rendementen te monitoren en de productie te optimaliseren.
Meer capaciteit voor magazines
De Harris M1000 (32 pagina-pers met vijf drukgroepen) maakte in 1977 haar intrede. In 1986 werd op de uitgang van deze pers een cutter geplaatst waardoor de covers van de magazines op de machine konden gedrukt en afgewerkt worden en de vellenpersen niet langer nodig waren.
Kranten in de lift
Het segment van de advertentiebladen kende een onstuitbare groei. Het oorspronkelijke advertentieblad evolueerde via de ‘Family’-uitgaven, over de ‘E3’-uitgaven tot de uiteindelijke ‘De Streekkrant’. Op het hoogtepunt bereikte De Streekkrant een wekelijkse oplage van maar liefst 2.600.000 ex. Om deze evolutie bij te benen werd in 1980 en 1981 respectievelijk de Harris Marinoni N1650 (4-groeps) en de Harris Marinoni N1650 (6-groeps) in dienst gesteld. In 1985 volgde de investering in een vierkleuren 32 pagina-pers Harris Marinoni M850 en in 1987 een MAN Octoman (5 drukgroepen en 2 aanklevers – shortgrain). Die laatste werd voornamelijk ingezet voor het drukken van covers en 8 pagina-katernen met de meest actuele redactionele content.
De basis voor toekomstig succes
Het historie van Roularta Printing toont een voortdurende toewijding voor kwaliteit en innovatie, wat heeft geleid tot een solide reputatie in de moderne drukwereld van vandaag. Dankzij deze reputatie kunnen et klanten erop vertrouwen dat hun publicaties met de grootste zorg en met de meest geavanceerde technologie worden gedrukt. Naast het produceren van eigen magazines, stond de productiecapaciteit ook toen al ter beschikking van collega-uitgevers zoals Mediahuis. De samenwerkingen hebben het bedrijf in staat gesteld haar expertise verder uit te breiden en haar klantenkring te vergroten, wat bijdraagt aan haar voortdurende succes.
In een volgende blog leest u over de recente geschiedenis van Roularta Printing en de groei tot internationale speler op het vlak van magazine- en krantendruk.