01/10/2024
70 jaar in druk: Van lokale drukker tot internationale partner

Na ons artikel over de jonge jaren van Roularta Printing, leest u in dit artikel over de recente geschiedenis, waarin we de draad weer oppikken in 1990. In dat jaar werd er volop gestart met de realisatie van drukwerk voor internationale klanten. In eerste instantie werd er gekeken naar buurlanden als Nederland en Frankrijk, maar andere markten zoals de Scandinavische landen volgden al snel. De pas geïnstalleerde 32 pagina-vierkleur Harris Marinoni M 4000 shortgrain-pers werd, naast de druk van de eigen magazines, volop ingezet voor het drukken van commercieel werk. De beperkte, vrije capaciteit werd zo al snel volledig ingevuld door drukwerk voor externe klanten.

Commercieel drukwerk in de lift

Het aandeel van het commercieel drukwerk kende een exponentiële groei en verdere investeringen konden niet uitblijven. De installatie van een Harris Marinoni N1600 hybride krantenpers, een Mitsubishi 48-pagina magazinepers (voorzien van een pinless vouwapparaat) en twee hybride Mitsubishi krantenpersen, zorgden voor een potige uitbreiding van de productiecapaciteit. Een uitgebreid machinepark vraagt een grotere personeelsbezetting. Stelselmatig evolueerden de ploegen van drie naar vier, waarbij enkel op zondag niet werd geproduceerd. De productie liep van maandagmorgen 5 uur tot zaterdagnacht 24 uur. En dat was, gezien het uitpuilende orderboek, geenszins een overbodige luxe.

De constante investering in hoogtechnologische drukpersen zorgde voor gestage groei in het segment van de eigen magazines, maar ook de productie van commercieel drukwerk kende een ware boost. Een mooi voorbeeld hiervan was het blad Intermediair, een vacature magazine voor de Nederlandse markt. Ook voor de Franse markt werd omzet gerealiseerd met de druk van onder andere de uitgaves van ‘A Nous Paris’.

Roularta lanceert ‘Style’ in Nederland en ‘Jornal da Região’ in Portugal.

Investeringsbudget van 100 miljoen euro

De overname van de magazines van Groupe Express-Expansion door Roularta Media Group betekende een ware omwenteling. De Raad van Bestuur keurde in 2006 een investeringsbudget van maar liefst 100 miljoen euro goed, voor de bouw van een gloednieuwe drukkerij en de aankoop van nieuwe persen. Het vernieuwde machinepark bestond onder andere uit drie 72p.-persen, de Rotoman voor de covers, vijf hechtstraten, een nieuwe garenloze bindstraat en vier (binnenkort vijf) seal/paperwrapstraten.

In 2008 werd de Colorman krantenpers in dienst genomen. De Colorman drukt tot vier papierbanen gelijktijdig en biedt een unieke capaciteit van 64 pagina’s in broadsheet en maar liefst 128 pagina’s in tabloid. Dankzij zijn unieke configuratie kan de Colorman ook overweg met katernen van bijvoorbeeld 48 pagina’s in tabloid. Uniek in de markt.

De Manroland werd in 2008 in dienst genomen.

Prestaties op topniveau

In 2011 piekte de jaaromzet van Roularta Printing op zo’n 106 miljoen euro. Geruime tijd was het segment van de eigen magazines goed voor ruim 70% van de omzet, maar door de doorgedreven aandacht voor internationale markten en de continue investeringen in productie en afwerking is de verhouding nu 50/50.

Tot heden blijft Roularta Printing een koploper in de grafische sector en één van de modernste drukkerijen in Europa. Een ambitieus investeringsplan, permante aandacht voor duurzaamheid en energie-efficiëntie én een nauw partnership met klanten op de lange termijn, maken dat Roularta Printing klaar is om ook de komende jaren te presteren op topniveau.

Vragen? Neem contact op
Deze site is geregistreerd op wpml.org als ontwikkelingssite.