Sinds januari 2016 worden er wekelijks exemplaren van The Economist gedrukt bij Roularta Printing. Het befaamde nieuwsmagazine is een uitgave van het Londense The Economist Group en wordt wereldwijd gelijktijdig gedrukt in maar liefst 8 verschillende drukkerijen. Voor een deel van de Europese markt is het Roularta Printing die verantwoordelijk is voor de wekelijkse productie.
Een minutieus getimed productieproces
Zo’n 6 jaar geleden kwam The Economist via prospectie bij Roularta Printing terecht. Vandaag is de drukkerij uit Roeselare stevig verankerd in de hechte productieketen van The Economist. Dieter Vantornout, verantwoordelijke voor planning en orderbegeleiding, schetst het minutieus getimed proces. “Donderdagochtend om 9u15 stipt krijgen we de eerste pagina binnen. De laatste pagina volgt niet later dan 12u30. We starten meteen met de impositie en de plaatbelichting zodat om 13u30 de drukplaten klaar zijn en de pers op kunnen. De eerste bruto katernen rollen om 14u15 al van de drukpers en 10 minuten later is de eerste printrol met de eerste 5.000 ex. klaar. Om 14u30 starten we de verzamelmachine zodat om 15u stipt de eerste afgewerkte exemplaren van de band rollen. Om 15u30 gaat de verpakking van start en om 16u hebben we dan de eerste verpakte exemplaren”. Prima op tijd voor de eerste van in totaal zeven afhalingen.
Erkenning als Known Consignor zorgt voor aanzienlijke tijdswinst
Niet alle exemplaren van The Economist worden echter over de weg vervoerd. Voor sommige landen gebeurt de bedeling via luchtvracht. “Roularta Printing is erkend als Known Consignor voor luchtverzending van drukwerk”, benadrukt Bart Declercq, sales director bij Roularta Printing. “Alle douaneformaliteiten worden afgehandeld in een beveiligde zone door medewerkers die daarvoor speciaal zijn opgeleid en ook gecertificeerd zijn om dat te doen. We zorgen ervoor dat alle paletten vrachtveilig zijn zodat ze meteen bij aankomst op de luchthaven kunnen ingescheept worden. De erkenning als Known Cosignor betekent dat we erg efficiënt kunnen werken en voor de klant een aanzienlijke tijdswinst kunnen realiseren.”
“Wij zien hen één keer per jaar om eventuele problemen te bespreken. Maar die zijn er feitelijk niet.” – Bart Declercq, Sales Director bij Roularta Printing
Strikte opvolging en continue beoordeling
Het productietraject van The Economist is uitermate stipt en wordt door de klant ook nauwgezet opgevolgd. “De klant volgt de productie van uur tot uur op om na te gaan of er vertragingen zijn. De verschillende drukkerijen worden ook onderling vergeleken en continu beoordeeld op het respecteren van de timing en de kwaliteit van de productie. Met enige trots kunnen we melden dat Roularta Printing op zowel timing als kwaliteit ‘hoog’ tot ‘zeer hoog’ scoort.” En wat als het fout loopt? “Dat kan gebeuren. We hebben al eens een machinebreuk gehad. Wij hebben echter alle machines in twee- of drievoud. We kunnen de productie meteen verplaatsen naar een andere machine om zo de productie toch nog tijdig klaar te krijgen.” De communicatie met de klant verloopt ook uitermate vlot. “Wij zien hen één keer per jaar om eventuele problemen te bespreken. Maar die zijn er feitelijk niet. Eigenlijk is dat meer een beleefdheidsbezoek”, aldus Bart Declercq.
Ecologie en duurzaamheid hoog in het vaandel
Naast consistent goede scores op vlak van timing en kwaliteit hecht de uitgever van The Economist veel belang aan ecologie en duurzaamheid. Roularta Printing heeft een bewezen ‘trackrecord’ op vlak van duurzaam ondernemen en streeft onafgebroken naar een meer energie-efficiënte productie. “Op vlak van ecologie en duurzaamheid vindt de uitgever bij Roularta Printing een gewaardeerde partner. Toen we onze nieuwe, energiezuinige droogovens hebben geïnstalleerd hebben we het OK gekregen om de planning ietwat aan te passen. Wanneer het om ecologische redenen gaat, kan dat”, besluit Bart Declercq.